Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne ait, 2017 yılında hizmete giren Sarısu teleferik hattını tutan demir direklerden biri, 12 Nisan’da saat 17.28’de kırılarak kabinlerden birine çarptı. İçerisinde 8 kişinin bulunduğu kabinin tabanı, çarpmanın etkisiyle kırıldı.
Kabinde bulunan 8 kişi, metrelerce yükseklikten yere düştü. İhbarla olay yerine AFAD, polis, sağlık ve Antalya Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Müdürlüğü’ne bağlı ekipler, sevk edildi. Kısa sürede olay yerine ulaşan ekipler, Memiş Enes Gümüş’ün (54) yaşamını yitirdiğini belirledi. Kazada yaralanan Özlem Şahin, Kaan Akgün, Fatih Gümüş, Keziban Çapar Gümüş, Lütfullah Kerim Gümüş, Herdem Eyüpoğlu ve Akmaral Abdyldaeva, helikopterlerle bulundukları yerden alınarak, hastanelere götürüldü.
Kazanın ardından durdurulan teleferik hattı üzerindeki kabinlerde mahsur kalanların kurtarılması için çalışma başlatıldı. Bu amaçla yurdun birçok bölgesinden uzman ekipler kente yönlendirilirken; kurtarma çalışmalarına gece görüşlü helikopter de katıldı. AFAD, AKUT, UMKE, itfaiye ve çok sayıda arama-kurtarma ekibi, gece boyu çalışma yaptı.
Kurtarma çalışmaları bazı noktalarda halatla yapıldı. AKUT, AFAD ve UMKE ekipleri, kabinlerin üzerine çıkarak içeridekileri halatlarla indirip, güvenli bölgeye aldı. Helikopterlerin ve 2 bin 202 kişilik ekibin aralıksız çabası sonrasında 23 satte kabinlerdeki 174 kişi tahliye edildi.
Bilirkişi ön raporuna ulaşan CNN TÜRK ekibinden Emrah Çakmak ve Halil Kahraman, şu detayları aktardı:
Bilirkişi raporunda çok çarpıcı detaylar var. Antalya’da teleferik hattında yaşanan kazadan sonra adli süreç devam ediyor. Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin iştirak firmasının işlettiği bu teleferik hattının hem iştirak firması yetkililerin, hem bakım ve onarım faaliyetlerini gerçekleştiren firma yetkililerinin aralarında bulunduğu 13 şüpheli hakkında gözaltı kararı verildi. Soruşturmayı 1 Cumhuriyet Başsavcı Vekili ve 1 Cumhuriyet Savcısı yürütüyor.
İŞLETMENİN ACİL TAHLİYE PLANI YOK!
Ön bilirkişi raporu gerçekleştirildi. Bağlantı elemanlarının yetersiz olduğu, korozyona uğradığı, taşıyıcı direklerdeki makaraların hasarlı olması nedeniyle taşıyıcı direğin bağlantı noktasından kırıldığı tespit edildi. İlgili işletmenin acil tahliye planı olmadığı tespit edildi. Mevzuatta olması gereken plan, bilirkişi raporunda olmadığı tespit edildi.
CIVATALAR YÜKÜ TAŞIYAMADI, KOPTU
evrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatlarının makara içine sıkışmasıyla, kesici anahtarın görevini yapamaması sonucu halatın direğe baskı uyguladığı ve direğin civatalarının kopmasıyla birlikte direğin devrildiği tespit edildi.
İkinci ayrıntıysa, devrilmiş olan direğin devrilme aşamasındaki makaranın arasına halatların girmesiyle makaranın deforme olduğu, dolayısıyla halatın sıkışmasıyla değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespit edildi.
2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formları incelendi, 2024 yılına ait Ocak-Şubat-Mart aylarında yapılan işlemler incelendi. Belli zaman aralıklarında tüm malzemelerin değişimlerinin yapılmadığı tespit edildi.
Bakım ve onarımı yapan Mega Tower ve belediyenin iştirak firması ANET A.Ş. firmasının tehlike sınıflarına uygun iş güvenliği uzmanı ve iş yeri hekimi atamaları ISG Katip programı üzerinden yapıldığı görülmüş olup, Mega Tower çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri, çalışma talimatnameleri güncel olmasına rağmen güncel acil durum planlarıyla risk değerlendirmesine rastlanılmamıştır.